Vilka är fördelarna med syntetiska smörjmedel?

Konventionella mineraloljor har använts sen länge men förbrukningen minskar. Syntetiska smörjmedel ökar i popularitet.
Konventionell olja börjar med råolja från berggrunden. Det är helt enkelt raffinerad råolja. Syntetisk motorolja (oavsett om det gäller helsyntetisk olja eller en delsyntetisk produkt) framställs i ett labb.
Syntetisk olja är inte bara raffinerad utan också destillerad, renad och nedbruten till sina grundläggande molekyler. Sedan byggs de upp igen och förbättras med tillsatser för att ge bättre skydd mot motorslitage, extrema temperaturer och slambildning. Processen renar inte bara råoljan från orenheter utan gör det även möjligt att på molekylnivå anpassa oljan efter moderna motorers behov. Dessa anpassade molekyler ger bättre skydd och högre prestanda, vilket kan göra att din motor går bättre under längre tid
När olja cirkulerar genom din motor kan den samla på sig avlagringar. Med tiden kan konventionella oljor bilda slam vilket kan minska motoreffektiviteten och till slut förkorta motorns livslängd. Syntetiska motoroljor innehåller färre orenheter jämfört med konventionella motoroljor och kan stå emot slambildning bättre, vilket förebygger bildandet av avlagringar i din motor.
Motordelar är ständigt i kontakt med varandra. De rör sig också i höga hastigheter. I motorns extrema miljö kan komponenter slitas ut och gå sönder. Motoroljan är den skyddande barriären mellan dessa komponenter. När konventionella oljor bryts ned så minskar deras förmåga att förebygga motorslitage. Syntetiska oljor, å andra sidan, bibehåller sina slitageskyddande egenskaper under en mycket längre period, vilket ökar motorlivslängden.
När din bil står stilla ett tag (låt oss säga en natt) samlas oljan i oljetråget. När du startar motorn igen så börjar den flyta genom viktiga motordelar för att skydda dem från friktion. Med konventionella oljor tar det längre tid innan oljan kan flyta smidigt genom motorn.

Under de kalla vintermånaderna, eller om du bor i ett kallt klimat, tar den här processen ännu längre tid. Syntetiska oljor med låg viskositet har skapats för att flyta snabbt även vid låga temperaturer och börjar skydda motorn direkt när du startar din bil.
Motorer är varma när de är igång. Riktigt, riktigt varma. Med tiden kan de höga temperaturerna i din motor göra att konventionella motoroljor bryts ned eller avdunstar och din motor utsätts då för slitage. Syntetiska motoroljor är utformade för att stå emot dessa höga temperaturer. Det är särskilt viktigt om du kör i varma klimat.
För att möta konsumenternas efterfrågan bygger biltillverkarna bilar med mindre motorer (för bättre bränsleekonomi), men lägger till turboladdning (för att öka kraften i motorn). Vi har redan nämnt att motorer arbetar vid temperaturer som kan göra att konventionella oljor bryts ned snabbare, men dagens turboladdade motorer är ännu mer aggressiva. Axeln inne i turbon kan snurra uppemot 200 000 varv i minuten, så det är viktigt att din motorolja väldigt snabbt kan ta sig till axeln och smörja den ordentligt.
 
Konventionella oljor kan brytas ned snabbare under dessa förhållanden och lämna avlagringar på komponenter i turboladdaren, vilket kan leda till haveri. Syntetiska oljor skyddar dessa komponenter mycket bättre än konventionella oljor, vilket gör att de håller högsta prestanda och ökar effekten i din motor. Ta reda på mer om hur ingenjörer utvecklar nya produkter och kontinuerligt förbättrar hela sortimentet av produkter från ExxonMobil.
 
Bränsleekonomi och nya lagar om växthusgaser har förändrat hur motorer byggs. Eftersom att fokus på minskad bränsleförbrukning har ökat ersätter nu små fyrcylindriga motorer med komplicerade system – hybrid, stop-start och turbo – större sex- och åttacylindriga motorer. Turboladdade motorer har trätt fram som svaret på fordonstillverkarnas behov av att leverera bränslesnåla motorer utan att offra kraft. 
 
Vi har redan nämnt att motorer arbetar vid höga temperaturer, vilket kan göra att konventionella oljor bryts ned snabbare, men dagens turboladdade motorer är ännu mer aggressiva. Medan varvtalet för en genomsnittlig vevaxel ligger på ca 3 000 rpm vid körning på motorväg kan axeln i en turbomotor nå varvtal på upp till 200 000 rpm. Dessutom kan oljetemperaturen i turbon överstiga 200 °C, vilket är dubbelt så högt som den genomsnittliga temperaturen i motorer utan turboladdning. Så höga varvtal och temperaturer kan göra att vissa motoroljor bryts ned, vilket orsakar mer motoravlagringar och minskad prestanda. Syntetiska oljor skyddar dessa komponenter bättre än konventionella oljor, vilket gör att de håller högsta prestanda och ökar kraften i din motor.
 
Mobil 1™-oljor sätter standarden för turboladdade motorers prestanda och skydd.
 
Mobil 1™ motstår nedbrytning genom att leverera enastående oxidationsbeständighet och temperaturskydd ned till -40 °C och upp till 260 °C. När den används i turboladdade motorer erbjuder Mobil 1™-oljor exceptionellt: 
 
  • skyddar axiallager
  • förebygger beläggningar på axelbussningar 
  • förebygger avlagringar i kompressorn, kompressorns tätningsplatta och på turbohuset.
Fler än 70 av bilvärldens toppmodeller som rullar av fabrikanternas produktionslinjer gör det med Mobil 1-olja i motorn från början. Tillverkare från Mercedes-AMG till Porsche förlitar sig på Mobil 1 som fabriksfyllning och rekommendation vid service för att skydda sina moderna turboladdade motorer.
  • Mobil 1™ motoroljor

    Hitta rätt motorolja till din bil motor med Mobil 1™ sortiment av helsyntetiska motoroljor.

    Läs mer
  • Vad är syntetiska oljor?

    Motorn är en komplicerad maskin i vilken hundratals rörliga delar arbetar under många olika temperaturer och påfrestningar. Oljan du väljer ska klara dessa förhållanden för att kunna skydda motorn mot slitage, korrosion samt beläggningar av smuts och sot.

    Läs mer
  • Vad är syntetiska oljor

    Alla motoroljor skapas inte på samma sätt. Du kanske redan vet att syntetiska oljor överträffar konventionella oljor, men du kanske inte känner till skillnaden mellan delsyntetiska oljor och helsyntetiska oljor.

    Läs mer
  • Myter om syntetisk olja

    Lär dig sanningen bakom några av de vanligaste missuppfattningarna om syntetiska oljor och ditt fordon.

    Läs mer
  • Bränsleekonomi

    Bränsle utgör en stor del av kommersiella fordons driftskostnader. Mobil Delvac™-sortimentet av syntetiska motoroljor, syntetiska växellådsoljor och smörjfetter kan erbjuda bränsleekonomiska fördelar jämfört med konventionella smörjmedel.

    Läs mer