För att möta konsumenternas efterfrågan bygger biltillverkarna bilar med mindre motorer (för bättre bränsleekonomi), men lägger till turboladdning (för att öka kraften i motorn). Vi har redan nämnt att motorer arbetar vid temperaturer som kan göra att konventionella oljor bryts ned snabbare, men dagens turboladdade motorer är ännu mer aggressiva. Axeln inne i turbon kan snurra uppemot 200 000 varv i minuten, så det är viktigt att din motorolja väldigt snabbt kan ta sig till axeln och smörja den ordentligt.
Konventionella oljor kan brytas ned snabbare under dessa förhållanden och lämna avlagringar på komponenter i turboladdaren, vilket kan leda till haveri. Syntetiska oljor skyddar dessa komponenter mycket bättre än konventionella oljor, vilket gör att de håller högsta prestanda och ökar effekten i din motor. Ta reda på mer om hur ingenjörer utvecklar nya produkter och kontinuerligt förbättrar hela sortimentet av produkter från ExxonMobil.
Bränsleekonomi och nya lagar om växthusgaser har förändrat hur motorer byggs. Eftersom att fokus på minskad bränsleförbrukning har ökat ersätter nu små fyrcylindriga motorer med komplicerade system – hybrid, stop-start och turbo – större sex- och åttacylindriga motorer. Turboladdade motorer har trätt fram som svaret på fordonstillverkarnas behov av att leverera bränslesnåla motorer utan att offra kraft.
Vi har redan nämnt att motorer arbetar vid höga temperaturer, vilket kan göra att konventionella oljor bryts ned snabbare, men dagens turboladdade motorer är ännu mer aggressiva. Medan varvtalet för en genomsnittlig vevaxel ligger på ca 3 000 rpm vid körning på motorväg kan axeln i en turbomotor nå varvtal på upp till 200 000 rpm. Dessutom kan oljetemperaturen i turbon överstiga 200 °C, vilket är dubbelt så högt som den genomsnittliga temperaturen i motorer utan turboladdning. Så höga varvtal och temperaturer kan göra att vissa motoroljor bryts ned, vilket orsakar mer motoravlagringar och minskad prestanda. Syntetiska oljor skyddar dessa komponenter bättre än konventionella oljor, vilket gör att de håller högsta prestanda och ökar kraften i din motor.
Mobil 1™-oljor sätter standarden för turboladdade motorers prestanda och skydd.
Mobil 1™ motstår nedbrytning genom att leverera enastående oxidationsbeständighet och temperaturskydd ned till -40 °C och upp till 260 °C. När den används i turboladdade motorer erbjuder Mobil 1™-oljor exceptionellt:
- skyddar axiallager
- förebygger beläggningar på axelbussningar
- förebygger avlagringar i kompressorn, kompressorns tätningsplatta och på turbohuset.