MOBIL DELVAC HD 10W-40
Dieselmotorolja för krävande tillämpningar
Mobil Delvac HD 10W-40 är en högpresterande motorolja med syntetisk teknik som ger utmärkt smörjning av moderna högpresterande motorer med låga utsläpp för användning i tunga förhållanden. Denna motorolja har framställts med högpresterande basoljor, som ger utmärkt flytbarhet vid låga temperaturer, bibehållen viskositet vid höga temperaturer och låg avdunstning. Det beprövade avancerade tillsatssystemet har framställts av experter för att ge lång motorlivslängd och bevara effektiviteten hos utsläppsreducerande system, inklusive dieselpartikelfilter (DPF).
Datablad
Egenskaper och fördelar
Motorer med hög effekt och låga utsläpp ställer betydligt högre krav på motoroljor. Kompakt motordesign, laddluftkylare och turboladdare ökar motoroljans termiska belastning. Olika lågutsläppsteknologier, såsom högre bränsleinsprutningstryck, fördröjd tändning och efterbehandlingssystem kräver alla bättre oljeprestanda, inom områden som oxidationsbeständighet, sotupplösning, avdunstning och kompatibilitet med efterbehandlingssystem. Avancerad teknik i Mobil DelvacTM HD 10W-40 ger höga prestanda, långa bytesintervaller och skydd av avgassystem, inklusive sådana som är utrustade med dieselpartikelfilter (DPF). Viktiga fördelar innefattar:
Egenskaper |
Fördelar och möjlig nytta |
Skydd mot oljeförtjockning, avlagringar vid höga temperaturer, slambildning och oljenedbrytning |
Ger långa oljebytesintervaller. Bidrar till att förebygga att kolvringar fastnar. |
Utmärkta slitage- och repskyddsegenskaper samt skydd mot cylinderpolering och korrosion. |
Bidrar till en lång motorlivslängd |
God skjuvstabilitet bibehåller viskositeten. Mycket låg flyktighet |
Bidrar till minskad viskositetsnedbrytning och oljeförbrukning vid krävande förhållanden och drift vid höga temperaturer |
Låg ask-, svavel- och fosforhalt |
Bidrar till att skydda utsläppssystem, t.ex. DPF |
Goda egenskaper vid låga temperaturer |
Bidrar till förbättrad pumpbarhet och oljecirkulation |
Användningsområden
• Dieselmotorer för tunga driftsförhållanden, inklusive Euro V/VI moderna lågutsläppsfordon, med teknik som t.ex. dieselpartikelfilter (DPF), selektiv katalytisk reduktion (SCR), kontinuerligt regenererande filter (CRT), dieseloxidationskatalysatorer (DOC) och avgascirkulationssystem (EGR).
• Dieselmotorer för tunga driftsförhållanden som använder lågsvavliga dieselbränslen och många biodieselblandningar.
• Naturligt aspirerad och turboladdad dieselutrustning.
• Lastbilar och bussar i när- och fjärrtrafik på landsvägar
Kontrollera i ägarhandboken vilka krav fordonets eller utrustningens tillverkare ställer för drift och oljebyten.
Specifikationer och godkännanden
Denna produkt har följande godkännanden: |
MTU Oil Category 3.1 |
Denna produkt rekommenderas för användning i tillämpningar som kräver: |
MAN M 3477 |
Denna produktuppfyller eller överträffar kraven enligt: |
ACEA E6 |
DAF Extended Drain |
Egenskaper och specifikationer
Egenskap |
|
SAE-klass |
10W-40 |
Densitet vid 15,6°C, kg/l, ASTM D4052 |
0,861 |
Viskositetsindex, ASTM D2270 |
153 |
Flytpunkt, °C, ASTM D97 |
-42 |
Kinematisk viskositet vid 40°C, mm2/s, ASTM D445 |
91 |
Totalt bastal, mg KOH/g, ASTM D 2896 |
11,3 |
Sulfataska, vikt-%, ASTM D874 |
0,96 |
Flampunkt (COC), °C, ASTM D92 |
227 |
Kinematisk viskositet vid 100°C, mm2/s, ASTM D445 |
13.7 |
Hälsa och säkerhet
Hälso- och säkerhetsrekommendationer för denna produkt finns i vederbörande säkerhetsdatablad på http://www.msds.exxonmobil.com/psims/psims.aspx